Cloud and chimera

Pensées hybrides

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Summer digits / Fragments d’été 17/07/2016

Currents to ride
Streams to cross
Skies to fly
Mysteries to fathom
And dreams to live up to

Face aux sommets immenses et arbitraires
L’absurde hasard d’une parole
Comme un fil ténu au dessus d’une vallée
Il ne tient qu’à nous d’être et de devenir

Marie Lienard-Yeterian

Léo Daguet

Summer digits / Fragments d’été 16/07/2016

Dance with yourself
Dance with others
Dance with the flow
And against

Dans la course sans cesse
Lever les yeux
Vers celui qui court
Court et disparaît

Marie Lienard-Yeterian

Léo Daguet

Summer digits / Fragments d’été 15/07/2016

Death mongering Waves
Purple and crimson
On the clear Pebbles of our Summer night
Shattering and Scattering and Screaming
Later, Dawn and Light
Again and Anew
Holding at bay, Keeping abreast of
In spite of, despite, although
For Ever and Always

Langage débordé mille fois
Mille fois signifiant son impuissance
Encore et encore sa limite horrifiée
Et sa violence déroulée à l’infini des boucles
Nous stupéfie en silence
Quelle grammaire naît des ruines ?

Marie Lienard-Yeterian

Léo Daguet

Summer digits / Fragments d’été 14/07/2016

Awarness as Beauty
Beauty as Awarness
Life giving and free floating
Wings above shimmering waters

Ecoute
Quelque chose se passe
Les anciens objets s’animent
Les mythes s’effacent
Le temps s’oublie
Derrière un écran noir
Nous plongeons dans un monde de chiffres
Que restera-t-il de nous ?

Marie Lienard-Yeterian

Léo Daguet

Earth Day 2016

THE ART OF EARTH MAINTENANCE

PENSER LA TERRE

Marie Lienard-Yeterian

Leo Daguet

“Comme un saumon l’homme est d’autant plus vivant qu’il remonte le courant”
Marc-Alain Ouaknin

I can see my place as human in a natural order more grand, whole, and functional than I’ve ever witnessed, and I am humbled, not frightened, by it
Janisse Ray
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Gilgamesh, la lecture comme voyage

J’ai lu pour la première fois L’Épopée de Gilgamesh en Mars 2014. J’avais entendu parler de ce texte à la radio, sur France-Inter, dans l’émission de Jean-Claude Ameisen, Sur les épaules de Darwin. Le titre du livre ne m’était pas inconnu. Je l’avais découvert lors de la préparation que j’avais faite avec ma mère d’un voyage en Syrie, en 2000, mais sans le lire à l’époque. Ce voyage en Syrie est un souvenir mémorable, qui a pris, depuis le début de la guerre civile en 2012, une dimension particulière. J’avais douze ou treize ans, je me souviens des confiseries extraordinaires du souk de Damas, des porteurs d’eau et de la mosquée des Omeyyades. Alep sous une tempête de sable, le ciel jaune et irréel derrière la citadelle, le souk souterrain, les forteresses de Saladin et des Croisés, et puis les Tells, leur histoire millénaire et leurs vestiges archéologiques. Amrit, Ugarit, et, plus familière car plus proche du paysage antique européen, Palmyre, ses rangées de colonnes dressées au milieu du désert. Gilgamesh faisait partie de ce décor aujourd’hui effondré, sans que j’en sache plus sur son histoire, hormis qu’il s’agissait de la plus vieille épopée parvenue jusqu’à nous.

Des années plus tard, dans la bouche de Jean-Claude Ameisen, les mots anciens qui ouvrent le texte m’ont capturé, et m’ont emmené avec eux quatre mille ans en arrière, entre le Tigre et l’Euphrate, dans l’antique Mésopotamie.

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The Revenant (A.G. Inarritu, 2016)

History: “ the endless repetition of previous violence” Cathy Caruth (Unclaimed Experience 63).

“American Gothic narratives express a profound anxiety about historical crimes” Eric Savoy (Cambridge Companion to American Gothic 168)

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Que cachent les écrans?

Ils sont les omniprésents fétiches de notre modernité. Ils se glissent dans nos poches, trônent dans nos salons, nous font face pendant nos heures de bureau et se dressent partout dans les gares ou les aéroports. Nous les nommons par un terme parfaitement antithétique de leur fonction moderne : depuis son apparition dans la langue française, au moyen-âge, l’écran désigne toute surface permettant d’occulter un rayonnement excessif, en s’intercalant entre la source (de lumière ou de chaleur) et le récepteur. Paravent, toile, rideau, tout ce qui masque, tout ce qui occulte, fait écran.

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Préhistoires

Je veux les lumières des anciens feux et l’obscurité solitaire de la nuit.
La marche infinie vers un monde que tous ignorent, la fuite au-delà de tout, le silence et la peur.
Je veux les jours passés à acculer la bête effrayante et la joie du succès.
Je veux la violence et la douleur, la pluie sur le sol sablonneux et le vent chargé d’inconnu.
Autour de moi le monde empli de vie et de mystères sacrés, d’ordre et de règles.
Le son des tambours et les ombres sur les parois folles.
Notre vie à marcher.
Les rencontres avec ceux qui nous ressemblent, les batailles et les fêtes.
Je veux l’univers à lire et la mort à dévorer.

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Apps Exposed

Jacob Weisberg’s wonderful piece in the latest issue of The New York Review of Books (Feb.25-March 9, 2016) gives us an opportunity to elaborate on the idea that we are Steve Jobs Avatars (see review of Steve Jobs posted 10 days ago).

 By the way, all of you out there please read Weinsberg’s review, online or offline, as you wish. Treat yourself to an in-depth review of the extent of the revolution in personal and interpersonal relationships in the wake of realizing Steve Jobs’s dream of a “closed circuit”: the fantasy he had at the very beginning—to his partner Steve Wozniak’s dismay—has come full circle (no pun) with the launching of the ‘apps’ and their enclosure system (sorry for borrowing this old image but I think it tells the story by referring to some historical precedent in the physical world. You can google the term… and let your imagination wander/wonder, your experience figure it out and your honesty connect all the pieces together).

The review describes the lack of empathy (interpersonal and personal) generated by the use (anytime, anywhere) of technological devices. Jacob Weisberg, by presenting the cause of this pervasive, omnipresent, omnipotent and ubiquitous connection (even in the most intimate moments of our lives, with our partners and families), exposes a scheme that even Jobs, perhaps, could not have dreamed of: the latest research in software architecture, applied psychology, and behavioral economics, paired with the best engineering and technological skills, is aimed at devising “habit-forming technology”—“using what we know about human vulnerabilities in order to engineer compulsion” as Weisberg puts it (p. 9). Our daily routine is not just the effect of randomness or personal choice, but also the result of a carefully orchestrated phenomenon (check out the term CAPTOLOGY created for the occasion). We are hooked because it is the very purpose of the devices, their raison d’être.

The review ends on the concept of “time well spent”. A human value, of course, that posthumanists are helping to bury since they are working towards making us immortal…

So “closed circuits” have indeed become a reality, not jut in the baby form that Jobs had envisaged but as a way of life that goes beyond the use of a machine. Not just as a technological feat but also as an anthropological change (breakthrough for some, regression for others). The personal computer, following Frankenstein’s lead, has outdone the creator’s original intention. The lack of empathy displayed by the man Steve Jobs, still perceived as an anomaly, is becoming the norm (see the findings presented in the books reviewed by Weisberg). The very use and meaning of the term “screen” has been turned on its head (see Leo’s text posted this week).

The review showcases a photograph from Eric Pickersgill’s series “Removed”, and Weisberg’s following statement could be used as a caption: “What does it mean to shift overnight from a society in which people walk down the street looking around to one in which people walk down the street looking at machines?”.

Danny Boyle’s movie presents a version of Steve Jobs before the world of Apps; we walk away uplifted by the visionary, the entrepreneur and the repentant father (remember the crucial line “I am poorly made” which reveals empathy for both himself—his failings—and the other). But that view might indeed increasingly look like a “movie”—a fiction.

Utopia has slipped into dystopia. Until the posthumanists have it their way with our mortality (collapsed into technological immortality), how do we find the way back into the (physical/biological) world? For Steve Jobs, that very question took a very drastic tonality: physiological reality, in the end, caught up with him. A tragic reminder, of course, that no Apps can sever us from our bodies—from time and space, in particular. Time is the most precious element of our lives. Giving it away to habit-forming devices is absurd (here, google Camus for more), to say the least. The translation of the most famous theatrical line might sound like: “To App/App, or not to App/no App, that is the question”.

“Derrida reminds Haraway that death is a part of becoming and that we need its figure in order to remain sympathetic to the opacity of the other’s finitude. Haraway reminds Derrida that entering the dance of relating is also a way to be attuned to the unnamable being and ‘becoming with’ of interspecies relationships” Elisabeth Arnould-Bloomfield “Posthuman Compassions”. In PMLA (5) 130, October 2015, p. 1467-1475 (p. 1474, emphasis mine).

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